Nyhetsbrev december 2015

2016-01-28
Året börjar närma sig sitt slut och julhelgen står för dörren. Även om vädret mer kan liknas vid aprilväder! När vi nu så smått sumerar året så kan vi konstatera att vi på Volkswagen Stockholm har haft ett riktigt händelserikt och väldigt bra år. Vi har bl.a. etablerat ett par nya anläggningar i Stockholm, dels i Smista men även i Infracity. Och vi har självklart hunnit med och lansera flera nya modeller. Inte minst en helt ny generation av Caddy och Transporter. Men även nya versioner av våra storsäljare på personbils-sidan, Golf och Passat. Nu senast i form av hybridversionen Passat GTE. Verkligen en framtidens bil i många avseenden. Vi har även fortsatt på inslagen väg med att konstant sträva efter att utvecklas avseende kvalitet, tillgänglighet, servicegrad och kompetens i alla våra kundsamarbeten.
Som vi skrev i förra nyhetsbrevet så har ju nu de tekniska åtgärderna avseende berörda EA 189 motorer blivit granskade och godkända av berörda myndigheter. Vid utvecklingen av de tekniska åtgärderna har det varit oerhört viktigt att ta fram kundvänliga lösningar. Något som naturligtvis även blir vårt huvudfokus för den servicekampanj som ska genomföras under  nästa år.
 
Volkswagen Group Sverige kommer inom kort att skicka ut brev till berörda svenska kunder med information om att en servicekampanj är planerad för bilen och att kunden ska avvakta ytterligare skriftlig information. Ett andra brev skickas ut när det börjar bli dags att boka tid hos en valfri auktoriserad märkesverkstad för att genomföra den tekniska åtgärden.
 
Servicekampanjen kommer att genomföras enligt nedan:
2,0-litersmotorer från första kvartalet 2016
1,2-litersmotorer från slutet av andra kvartalet 2016
1,6-litersmotorer från tredje kvartalet 2016
 
Volkswagen Group Sverige och alla auktoriserade märkesverkstäder kommer se till att besöket blir så smidigt som möjligt för berörda kunder. Exempelvis kommer kunder som behöver vara mobila under tiden som bilen åtgärdas att erbjudas ersättningsbil eller andra lösningar. Åtgärden kan också ske i samband med ordinarie service så att kunden inte behöver åka till verkstaden en extra gång.
 
Mer detaljerad information om de tekniska åtgärderna, dieselfrågan och servicekampanjen uppdateras löpande på Volkswagens informationskanal: www.vwdieselinfo.se

Miljöfrågor och E-Mobility kommer självklart fortsatt att vara i fokus under nästa år. I skrivande stund är också hybridversionen Passat GTE en superhet nyhet som har varit väldigt väldigt eftertraktad under november-december. Vi kommer också fortsatt driva frågor och skapa intressanta forum för kunskapsutbyte inom E-Mobility tillsammans med våra kunder och partners. Vi kan också sedvanligt se fram emot lansering av lite nyheter under kommande år. Bl.a. den mycket populära modellen Tiguan som lanseras Q2/Q3 2016. Vi återkommer i början av nästa år med mer detaljer och information kring dessa nyheter.
 
Hösten har ju onekligen varit en turbulent tid för oss inom Volkswagen-gruppen. Något vi också är väldigt ödmjuka inför. Men vi känner också att det nu verkligen tas krafttag inom Volkswagen för att adressera alla frågor och börja resan med att återbygga våra kunders förtroende. Vi ser exempelvis ett ännu tydligare grepp om framtida strategi. I mångt och mycket en helt ny ledning på plats i Tyskland. Kulturfrågan som är högt upp på dagordningen samt naturligtvis de lösningar och planer som har arbetats fram och godkänts.
 
Och vi på Volkswagen Stockholm lovar att vi ska göra vårt yttersta för att fortsatt framgent förtjäna våra kunders förtroendet och tillsammans fortsätta utvecklas till den absolut bästa och vassaste bilpartnern I Sverige.

Vi på Volkswagen Stockholm önskar en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.
 
Bästa Hälsningar
 
Mikael Fredriksson
Fleet Sales Manager

 
  Telefon: 08-50333200
www.volkswagenstockholm.se